Nieuws | 03 januari 2023
Mensen helpen digivaardiger maken, maar ook taboes doorbreken
In een wereld die steeds digitaler wordt, blijft de zorg niet achter. Ook binnen SGL neemt digitalisering verder toe. En dan is het belangrijk dat medewerkers op hun eigen manier kunnen meegaan in deze ontwikkelingen en dat de digitalisering helpend is bij de werkzaamheden. De digicoaches ondersteunen dit proces. Digicoach Monique Diederen vertelt er enthousiast over.
Zichtbaar zijn is belangrijk
“Eigen regie is een essentieel element om invulling te geven aan onze strategische koers. En dan moeten medewerkers goed kunnen werken met de verschillende programma’s binnen SGL. Daar ondersteunen we bij. En we merken dat steeds meer mensen ons weten te vinden. Als digicoaches zijn we regelmatig op locaties aanwezig en beantwoorden we vragen per mail of telefonisch. Wat we wel merken is dat als je op locatie aanwezig bent, er meer vragen komen. Omdat mensen je zien en dan denken: Oh ja, daar wil ik nog iets meer over weten. Het is dus belangrijk dat we zichtbaar zijn.”
Uiteenlopende vragen
“Als digicoaches zijn we er natuurlijk om uiteenlopende vragen te beantwoorden. Zo worden we bijvoorbeeld benaderd met vragen over VInD en Pluriform en het nieuwe roostersysteem Inplanning. Bij VInD gaat het vaak over vindbaarheid van documenten en informatie. Bij Pluriform over de vulling ervan. Maar er zijn ook vragen over het digibord, hoe je een digitale bestelling kunt doen, de werking van Teams en programma’s als excel. En ook kleine vragen over een code voor een printer die kwijt is. Tot nu toe hebben we vooral individuele vragen beantwoord, maar we willen ook meer naar groepsgewijze uitleg toe. Daarin stemmen we dan wel af met ICT en andere afdelingen omdat zij ook uitleg en cursussen geven.”
Het niet weten mag geen taboe zijn
“Belangrijk is dat je vragen beantwoordt of informatie voorbereidt op een manier die echt past bij onze medewerkers. En we hebben het niet over DE medewerker. Er zijn echt verschillen in welke informatie mensen nodig hebben en hoe ze informatie tot zich nemen. Daarom werken we vaak zowel in beeld als in tekst, maken we video’s en stappenplannen. Eenvoud is daarbij de basis. Dat je erkent dat de ene medewerker digivaardiger is dan de ander en dat dit geen taboe is, helpt een team om verder te komen. We richten ons dan ook op de teams. Zij doen het samen. Alle vragen mogen gesteld worden en je mag dingen niet snappen begrijpen, terwijl het voor anderen gesneden koek is. Ik kan je vertellen, ook als digicoaches moeten we dingen opzoeken en/of navragen. Het belangrijkste is dat je het gewoon doet. Wij kijken trouwens ook altijd of we zelf antwoord op vragen kunnen geven of dat het verstandig is om te verwijzen naar een collega die er weer meer van af weet. Bijvoorbeeld bij zorgtechnologie-vragen helpen we mensen vaker op weg naar de zorgtechnologie-afdeling e-health.”
Betrokken bij ontwikkeling systemen
“We volgen niet alleen de systemen die SGL gebruikt, we denken ook mee over een optimale invulling voor medewerkers. Recent bijvoorbeeld bij Topdesk. In een testfase hebben we een gevarieerde groep gevraagd wat goed gaat en waar ze tegenaan lopen. Daarop zijn aanpassingen doorgevoerd. Als digicoaches kijken we bij de invoering wat mensen moeten weten en hoe we die informatie dan zo goed mogelijk kunnen opstellen.”
Denk als medewerker ook creatief mee
“SGL ziet het belang in van onze rol. Daarom hebben we voor 2023 extra uren gekregen om teams nog beter te kunnen ondersteunen. We beantwoorden dus graag vragen of zoeken dingen uit. Wat we merken is dat medewerkers ook super goede ideeën hebben. Daar zijn we ook altijd naar op zoek. Soms is iets heel simpel op te lossen en denken we echt: Aha, ja dat is top! Dus denk vooral mee. Daar worden we allemaal (digitaal) beter van!”
De digicoaches zijn bereikbaar via: digicoach@sgl-zorg.nl.