Waarom wordt de dagbesteding veranderd?
Om een aantal redenen. Uit gesprekken met cliënten en uit onderzoek onder cliënten weten we dat het aanbod niet meer goed aansluit op de vraag. Er is een andere vraag bij cliënten ontstaan. Zo willen cliënten ook graag de mogelijkheid hebben om te werken; meer zelf kunnen bepalen wat hun daginvulling is in plaats van mee doen in het groepsaanbod; en we horen vaak dat het weer deel kunnen nemen in de maatschappij belangrijk een grote wens is. Daarnaast merken we dat gemeenten een ander beleid voeren, waardoor minder vaak een WMO indicatie wordt afgegeven. Wij proberen met ons beleid aan te sluiten op het beleid van de gemeenten.
Het gevolg is dat er steeds minder cliënten naar de dagbesteding komen. Dit gaan we op de langere termijn niet meer volhouden. We moeten dus veranderen om ook op de langere termijn goede dagbesteding te kunnen bieden, voor de huidige cliënten en voor cliënten met hersenletsel die nu niet de aansluiting vinden bij SGL.
Wat betekent een droomgesprek?
Met iedereen gaan we een persoonlijk gesprek voeren. Het gesprek waarin u kunt aangeven hoe u uw toekomst ziet, wat u graag wilt. Vervolgens proberen we dat samen te realiseren. Samen is met u, uw naasten, uw netwerk en met de professionals. Totdat het gesprek is geweest verandert er voor u niets.
Met wie heb ik het persoonlijk gesprek?
Met een trajectbegeleider of een begeleider thuis. En als u het prettig vindt kunt u een naaste meenemen. Het gesprek vindt plaats op het AC. U krijgt hiervoor een uitnodiging via een brief. De gesprekken starten in februari in de regio West. Omdat veel cliënten een gesprek krijgen zal niet iedereen direct begin februari aan de beurt zijn. Na regio West volgt regio Oost in maart en vervolgens Midden en Noord in april.
Hoe ziet de dagbesteding er straks uit?
We willen graag horen van de cliënten wat zij belangrijk vinden, wat voor hen zinvolle daginvulling inhoudt. Op basis daarvan gaan wij kijken wat we moeten organiseren en hoe we dat het beste kunnen doen. Daarom kunnen we nu niet zeggen hoe de daginvulling eruit komt te zien, want de gesprekken zijn nog niet geweest. We gaan in ieder geval proberen het zoveel mogelijk in de eigen woonomgeving organiseren.
Hoe gaat dat met vervoer?
Het vervoer is voor veel mensen niet prettig. Het kost veel energie om in en uit de bus te gaan en sommige mensen zitten erg lang in de bus. Dit is een van de redenen waarom we willen dat de daginvulling meer in de eigen woonomgeving plaats vindt. Als u eigen vervoer heeft of de mogelijkheid dit zelf te regelen, dan vragen we u dat te doen. Voor de mensen waarbij dat niet mogelijk is en ze hebben een indicatie voor vervoer, zorgen wij ervoor.
In hoeverre is het mogelijk om diverse activiteiten te doen?
We beginnen met het persoonlijk gesprek, wat zou u willen. Op basis daarvan maken we met u een programma. Dit kan zijn dat het een combinatie is van activiteiten, bijvoorbeeld werken en trainen. Voorwaarde is dat het programma past binnen de indicatie.
Verdwijnen de Activiteitencentra?
De activiteitencentra met aanbod zoals het nu is verdwijnen. Omdat mensen behoefte hebben aan een andere vorm van daginvulling, zullen de ruimtes ook anders worden gebruikt. Bijvoorbeeld met behandelen en trainen.
Of de huidige locaties verdwijnen is nu nog niet te zeggen. Ook dat hangt af van wat cliënten willen en waar hun daginvulling plaats vindt. Dit gaan we de komende tijd bekijken.
Gaat de deur dan helemaal dicht?
Nee, we blijven er voor de cliënten, we houden ons aan de zorgplicht die we hebben. We gaan het alleen wel veel meer op maat bieden door met u te bespreken wat u graag wilt en waar dat zo dicht mogelijk in uw woonomgeving kan plaatsvinden.
Hoe houd ik contact met mijn lotgenoten?
Hier blijven we aandacht voor hebben, dit is een behoefte van velen. In uw persoonlijk gesprek kunt u aangeven wat u hierin graag wilt. We organiseren bijvoorbeeld ook breincafés waar mensen met hersenletsel elkaar kunnen ontmoeten.
Wanneer gaat het veranderen?
Eerst gaan we gesprekken voeren met de cliënten. Dan wordt duidelijker waar de wensen liggen. We komen dan stap voor stap meer te weten wat we te organiseren hebben. Dit gaan we realiseren, zorgvuldig en ook voortvarend. De gesprekken starten in februari in de regio West, daarna volgt Oost in maart en vervolgens in april Midden en Noord.
Wat betekent precies ‘dichter bij huis’, kom ik dan mijn huis niet meer uit?
We bedoelen hiermee dat we meer willen kijken wat in de directe woonomgeving van de client mogelijk is. Dat kan op een SGL locatie, maar kan ook bij een vereniging zijn in uw woonomgeving. Samen met de vereniging bekijken wat er nodig is om u goed te ontvangen. Bijvoorbeeld aanpassen van een toilet zodat deze rolstoeltoegankelijk is, of het geven van informatie wat hersenletsel is.
Mensen met NAH worden vaak niet begrepen
Daar hebben wij ook een taak in. Bijvoorbeeld door uitleg te geven over hersenletsel, scholing of door een client te begeleiden in het contact leggen met anderen. Het zal niet altijd lukken, maar we gaan er wel voor.
Ik kom niet aan het werk door mijn beperking
We horen veel dat mensen willen werken maar dat het niet lukt. Wij hebben hier ook een taak in om mogelijkheden te creëren, door in gesprek te gaan met anderen. We doen dit niet alleen, ook andere organisaties zijn hiermee bezig. Bijvoorbeeld Burgerkracht. Het zal niet makkelijk zijn, maar dat betekent niet dat we het niet moeten gaan proberen.
Wat betekent de fusie met Relim?
Relim heeft veel expertise in bieden van werk en begeleiden van mensen met aan afstand tot de arbeidsmarkt. Relim en SGL werken daarin samen en kunnen van elkaars expertise gebruik maken.
Wat betekent dit voor mijn eigen bijdrage?
SGL gaat niet over de eigen bijdrage.
Wie is mijn aanspreekpunt?
De trajectbegeleider is degene die het droomgesprek met u voert. De trajectbegeleider blijft bij uw traject betrokken, maar wel op afstand. De coach die u begeleidt is uw aanspreekpunt.
Blijft het zwemmen?
Zwemmen is een dure activiteit door het extra vervoer, inzet van medewerkers en de kosten van het zwembad. Tegelijkertijd weten we dat veel mensen hier veel baat bij hebben. We willen er alles aan doen om het zwemmen te behouden en we gaan bekijken op welke manier dat kan. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat een eigen bijdrage wordt gevraagd.
Is er een verschil voor WMO en WLZ indicatie?
Ja. Bij WLZ is er meer mogelijk dan bij WMO. De mensen met een WLZ indicatie hebben meer zorg nodig, het is daarom ook logisch dat er een hogere vergoeding achter zit. De WMO indicatie verschilt per gemeente. Datgene wat wij bieden aan daginvulling moet passen binnen de indicatie.
Wordt er rekening mee gehouden dat mensen ook zorg nodig hebben?
Jazeker. Na het persoonlijk gesprek waarin u uw wensen hebt kunnen vertellen, maken we met u afspraken. De afspraken zijn passend binnen uw mogelijkheden en uw behoeftes. Heeft u een rustruimte nodig of ondersteuning in naar toilet gaan of een aangepaste toilet, of een andere persoonlijke zorgvraag, dan houden we daar rekening mee.
Wanneer gaat er voor mij iets veranderen?
Eerst gaan we met u in gesprek. In dit gesprek kijken we samen naar uw dromen en wat u graag wilt bereiken. Daarna bespreken we hoe we samen aan deze doelen kunnen werken en wat u daarbij nodig heeft. Zo maken we een plan met activiteiten en momenten waarop u naar de dagbesteding komt. Daarmee begint voor u de nieuwe daginvulling. Tot het droomgesprek blijft de dagbesteding voor u doorgaan zoals u dat gewend bent.
Door deelname aan reguliere dagbesteding worden ook naasten ontlast. Heeft mijn naaste straks ook nog een volledig dagdeel om zelf in te vullen?
In het gesprek met u bekijken we ook wat de mogelijkheden van uw naasten en uw netwerk zijn. De mogelijkheden van hen zijn onderdeel van een passend aanbod.
Heeft werken invloed op mijn uitkering?
Voor de meeste mensen niet, maar dit zal met u worden besproken. Als u terug wilt naar betaald werk, zal een jobcoach u daarin begeleiden. De jobcoach is iemand die veel kennis hierover heeft.
Wat gebeurt er als ik niet in mijn directe woonomgeving mijn hobby kan uitoefenen?
Het kan zijn dat er geen passend aanbod is in uw woonomgeving. Bijvoorbeeld als een vereniging geen zorgfaciliteiten heeft en u heeft die wel nodig. In dat geval zoeken we met u naar mogelijkheden binnen SGL.
Bij wie kan ik terecht met vragen?
U kunt voor vragen terecht bij uw begeleider.